سرگرمی و تفریح و بازی و دانلود و آموزش

گاهي زوج‌ها از اين كه همسرشان در خريد كردن وارد نيست و از اشكالاتي نظير ولخرجي و عدم صرفه‌جويي گله‌مندند و گاهي هم از هم ايراداتي در اين زمينه مي‌گيرند كه موجب دلخوري همديگر مي‌شوند، به هر حال خريد براي زندگي روزمره امري ضروري است و نمي‌توان بدون آن مايحتاج زندگي را فراهم كرد، اما رعايت يك سري اصول مي‌تواند اين امر را هم براي مردان و هم براي زنان لذتبخش و مفيد كند. براي اين كه اين اصول را بشناسيد بقيه مطلب را بخوانيد.

خريد مايحتاج زندگي

براي خريد روزمره كه يكي از مهم‌ترين جنبه‌هاي خريد است به اصول زير دقت كنيد:

1 ــ فهرست خريد بنويسيد. لازم نيست در روز چند بار به خريد برويد و هر بار يك يا چند قلم جنس را خريداري كنيد. شما مي‌توانيد يك كاغذ دم دستتان بگذاريد و در طول روز هر چه كه احتياج داريد بنويسيد تا يكباره تمام مايحتاجتان را بخريد. نوشتن فهرست خريد به شما كمك مي‌كند در خريدتان چيزي را فراموش نكنيد و چيز اضافي نيز نخريد.

2 ــ سعي كنيد با همسرتان به خريد برويد. علاوه بر لذت خريد با همديگر مي‌توانيد در اين امر به هم كمك كنيد، تجربيات خود را در اختيار هم بگذاريد و همراه هم باشيد.

3 ــ اگر خريدتان طول مي‌كشد و تعداد اقلام آن زياد است ترتيب خريد را رعايت كنيد مثلا مواد خوراكي كه خراب شدني هستند مثل گوشت و لبنيات و... را آخر بخريد و اول سراغ چيزهاي خراب نشدني برويد.

4 ــ اگر خريدتان در چند نقطه مختلف است از لحاظ مسير هماهنگي كنيد تا وقتتان تلف نشود.

5 ــ زياد نخريد. وسايل را در خانه‌تان انبار نكنيد لزومي ندارد وقتي محل خريد به اكثر خانه‌ها نزديك است خريد چند ماهتان را يكباره بخريد براي اين كه در مورد خوراكي‌ها هرچه تازه به تازه بخريد بهتر است و وسايل اضافي جايتان را مي‌گيرد لزومي ندارد شما يك قفسه پراز مواد شوينده داشته باشيد يا خوب نيست كه نان خشك فراواني را دور بريزيد بلكه مي‌توانيد هرگاه تمام شد يا رو به اتمام بود يكي يكي بخريد.

6 ــ هنگام خريد به كيفيت، قيمت، تاريخ مصرف و علامت استاندارد جنس توجه كنيد.

7 ــ بيشتر از اين كه ببينيد چه چيزهايي دوست داريد بخريد به اين فكر كنيد كه چه چيزهايي احتياج داريد.

8 ــ حتما فاكتور خريدهايتان را بگيريد و يك نگاه به او بيندازيد تا چيزي اشتباه نشده باشد و هميشه خريدها و مبلغ خريد خود را در دفترچه‌اي يادداشت كنيد تا دخل و خرجتان را بدانيد و بتوانيد برنامه‌ريزي كنيد.

9 ــ مبلغ خاصي را براي خريد خود تعيين كنيد و سعي كنيد بيشتر از آن خريد نكنيد.

10 ــ اگر پاي صندوق ديديد كه بيشتر از پيش‌بيني‌تان خريد كرديد رودربايستي نكنيد و از اقلام غيرضروري كم كنيد. شما مجبور به خريد نيستيد. پس خجالت نكشيد و اجناس اضافي را از خريد خود كم كنيد.

11 ــ وقتي خريدها را به خانه آورديد هر جنس را سر جاي خود بگذاريد تا يادتان نرود و جنسي را بعد از اين كه تاريخ استفاده از آن گذشت ته قفسه‌ها پيدا نكنيد.

12 ــ سعي كنيد خريدهاي اساسي را مثل گوشت يا لبنيات از يك مغازه خريداري كنيد چراكه مغازه‌دار شما را به عنوان مشتري خود مي‌شناسد و مي‌داند شما دوباره برخواهيد گشت براي همين در چيزي كه به شما مي‌فروشد دقت بيشتري مي‌كند.

به همسرتان خريد كردن را ياد بدهيد

«چقدر زياد خريدي»، «بهت گرون داده»، «اين ميوه‌ها كه همه لك دارند»، «منم شير و ماست خريده بودم»، «چرا اين همه چيز اضافي‌تر از فهرست خريدي»، «اين خيلي بزرگه» و «رنگ اين وسيله به خانه ما نمي‌آيد» اينها جمله‌هايي است كه ممكن است خيلي‌ها همسرشان را با آنها سرزش كرده يا خودشان با اين جمله‌ها سرزنش شده‌اند. چرا به جاي سرزنش كردن همسرانتان خريد كردن را به او نمي‌آموزيد. براي اين كار سعي كنيد چند بار با هم به خريد برويد به او آموزش دهيد مثلا ميوه‌ها را نشانش دهيد و برايش توضيح دهيد و نشانه‌هاي يك ميوه سالم را ياد بدهيد. قيمت اجناس را به او نشان دهيد تا اجناس را گران‌تر از قيمت واقعي نخرد. وقتي يك بار زياد خريد كرد ،وقتي مجبور شديد ميوه‌هاي گنديده را دور بريزيد يا خريد‌ها در يخچال جا نشد او را صدا بزنيد و بدون لحني تند به او نشان دهيد كه خريد زياده از حد مشكل‌آفرين است. هر كدام از زن و شوهر اگر در طول مسير خانه يكباره يادتان مي‌افتد كه چيزي بخريد حتما با همسرتان تماس بگيريد و بپرسيد كه آيا او هم خريده است يا نه. اگر در نهايت ديديد كه همسرتان نمي‌تواند به خوبي بعضي از اجناس را بخرد آنها را از فهرست خريد كم كنيد و خــودتـان خـريـداري كـنـيـد مـثـلا اگـر نمي‌تواند ميوه را به اندازه و مناسب خـريداري كند خودتان ميوه بخريد و اجناس ديگر را به عهده او بگذاريد.

در مورد خريدهاي ديگر مثل لباس يا وسايل خانه هم اطلاعات لازم را به همسرتان بدهيد اعم از سايز لباس بچه‌ها و خودتان .شماره پا و رنگ‌هايي كه دوست داريد و حتما در خريد اينگونه اجناس به او بگوييد كه هميشه با فروشنده طي كند كه اگر آن مناسب نبود براي تـعـويـض بـاز مـي‌گرديد تا خريد همسرتان برايتان دلچسب باشد و اشتباهي رخ ندهد.

خريدارهاي هميشه مشتاق

بعضي‌ها از اين‌كه همسرشان ولخرج است و در خريد بي‌ملاحظه، گله‌مندند و نمي‌توانند جلوي آنها را در خريد كردن بگيرند. بايد بدانيد بعضي‌ها شخصيتا دوست دارند اجناس گرانقيمت بخرند و اصلا به اين‌كه آن جنس را احتياج دارند فكر نمي‌كنند اين افراد ممكن است براي خريد نان بيرون بروند و با يك جفت كفش گرانقيمت به خانه برگردند چرا كه در برابر وسوسه خريد كردن ناتوانند. براي اين‌كه از پس اين افراد برآييد مي‌توانيد راه‌هاي زير را امتحان كنيد:

1 ــ‌ مـبـلغ خاصي را به صورت مــاهـيــانــه بـه خـريـدهـاي شـخـصـي همسرتان اختصاص دهيد تا نتواند بي‌حد و مرز خريد كند. (در صورت لزوم براي خودتان هم چنين کنيد.)

2 ــ‌ از او بخواهيد براي خريد كردن با شما مشورت كند و شـمـا نـيـز بـا جملاتي نظير ايـن‌كـه «فـكـر نـمـي‌كـنـي يه مـقــدار گــران اســت» يـا «تـو بـتـازگي يك كفش خريدي»، «اين لباس خيلي شبيه لباس قبلي كه خريدي است فقط قيمتش 2 برابر آن است» او را عصباني نكنيد و از مشورت كردن با شما پشيمان نسازيد. شما بايد او را به صبر كردن دعوت كنيد مثلا «نمي‌خواهي كمي بيشتر صبر كني شايد زيباتر از اين هم پيدا كني« »اگر عجله نداري با صبر بيشتر خريد كن و فروشگاه‌هاي بيشتري را بگرد» شما با اين كار او را بيشتر به گشتن سوق مي‌دهيد تا خريدن.

3 ــ‌ از او بخواهيد چند وقت يكبار وسايلش را مثلا لباس‌هايش را يا كفش‌هايش را بيرون بياورد و ببيند اين كار روحيه او را عوض مي‌كند و به او يادآوري مي‌كند كه چه چيزهايي دارد چرا كه گاهي وسايل ما چون در معرض ديد نيستند مورد استفاده قرار نمي‌گيرند.

4 ــ‌ شايد اين كار همسرتان يك نوع اعتراض به رفتار شما و يا سبك زندگي يكنواخت يا تنهايي باشد شما مي‌توانيد با محبت كردن به همسرتان و گذراندن وقت بيشتري با خانواده و رفع يكنواختي زندگي و جايگزين كردن كارهاي لذت بخش و نشاط‌آور ديگر به جاي خريد كردن همسرتان را سر ذوق آورده و رفتار خريد كردن را در او متعادل كنيد.

5 ــ‌ مـمـكـن اسـت ايـن مـسـالـه يـك چـشم و همچشمي با شخص خاصي باشد شما مي‌توانيد روابط خود را با آن شخص كم كنيد يا همسرتان را آگاه كنيد.

6 ــ حتما با همسر خود حرف بزنيد و به او بگوييد كه خريد زياد از حد تنها پول خانواده را از بين مي‌برد مي‌توانيم با پس‌انداز اين پول خيلي راحت‌تر زندگي كنيم.

منبع تبیان




تاریخ: چهار شنبه 4 خرداد 1390برچسب:مشکلات خرید رفتن با همسر ,
ارسال توسط اسماعیل عربی
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
بهداشت و سلامت
امکانات جانبی

پیج رنک